Jsou dotace férové?
Ne všichni našinci platí vždy takové ceny, jaké vyžaduje ona pověstná neviditelná ruka trhu. Někdy jsou ceny něčeho uměle sníženy pro kohokoliv, někdy třeba také pouze pro vybraný okruh lidí, majících něco společného, co by je mělo opravňovat k výhodám.
Nejmarkantnější je pak rozdíl mezi cenami, které platí různí našinci ve veřejné dopravě. Tedy třeba ve vlacích, autobusech, městské hromadné dopravě a podobně. Jeden člověk si tu musí koupit takzvanou běžnou jízdenku, která je takzvaně plnohodnotná, tedy oním zákazníkem hrazená v náležité a logické výši. Ale pak přijde kdekdo jiný, řekne si o jízdenku jinou, a i když pak sedí třeba na stejném sedadle ve stejném dopravním prostředku, jedoucím z téhož do téhož místa, má to lacinější. A to třeba i citelně.
Proč je tomu tak? Přece proto, že mají určité skupiny řekněme finančně slabších lidí možnost využívat dotované jízdenky. Někdo takový prokáže oprávněnost tuto slevu využít, třeba tím, že prokáže svůj pokročilý nebo naopak příliš nízký věk, případně studium, a jede třeba i citelně laciněji. Protože ti nahoře na politické scéně rozhodli o tom, že jsou penzisté a rodiče s dětmi v naší zemi natolik finančně biti, že se jim musí aspoň touto formou ulevit. I když je otázka, nakolik je to vlastně rozumné řešení, jednak proto, že jsou i bohatí lidé, kteří si mohou slevy nárokovat, a naopak chudí ti, kdo si prý na něco podobného musí vydělat, a jednak proto, že někteří lidé v jednu chvíli zajásali, když jim předchozí vláda poskytla neskutečně značné úlevy, a nyní se budou zřejmě zlobit, když jim je dnešní spořivější vláda omezila.
Ovšem zatímco je taková selektivní výhoda pro určité typy lidí sporná, jsou i případy, kdy je dotování plně na místě. A to tehdy, kdy takové dotace nikoho neznevýhodňují, kdy jsou tu pro všechny. Protože znáte i jiný důvod, proč se dotuje doprava? hypoteka-bez-registru.net. Určitě ho znáte. Je tomu tak i v případech, kdy je v některých končinách dopravní spojení nezbytné, jenže se toto provozovatelům nevyplácí. A kdyby nebylo dotací, zůstaly by některé kouty naší země třeba i zcela bez spojení se světem, protože by se nikomu nevyplatilo tam pro těch pár lidí tak daleko zajíždět. Kdežto přidá-li nějaké ty peníze stát, kraj nebo někdo jiný, nejsou tam lidé ztraceni.
A nechám na vás, zda se vám dotování dopravy líbí nebo ne. Zda jste pro nebo proti takovému využití peněz z vašich daní.